ההיסטוריה חוזרת

משחק = כלי הוראה רב עוצמה

לאורך ההיסטוריה, שימשו משחקים ככלי הוראה רב עוצמה. מלכים בעת העתיקה השתמשו במשחקים, כמו שחמט ושש בש כדי להקנות לצאצאיהם עקרונות של מנהיגות ואסטרטגיה צבאית.
את העקרונות האלו לא ניתן ללמוד לבד מול מסך מחשב, או מול הטלוויזיה, חלק חיוני מהלמידה הוא ללמוד להיות מעורב, לתת, לקחת ולחלוק עם אדם אמיתי.

משחקי ילדים – פיטר ברויגל האב – שנת 1560

רבותיי ההיסטוריה חוזרת!

אנשים עשו נדנדות כבר מאות שנים, אך רק במאה ה-19 החברה המערבית החליטה להעמיד אזורי משחק ציבוריים לילדים. הרעיון של יצירת אזור מחוץ לבית המיועד למשחק של ילדים, וריהוטו במתקנים שיתמכו במשחק, הוא רעיון חדש בהתפתחות של הציוויליזציה.

כמה מטרות היו לרעיון הזה:
– לשפר את תנאי המחייה של ילדי העובדים בערים התעשייתיות שצמחו במהירות במאה ה-18, וזאת בעקבות הנהגת חוקים נגד עבודת ילדים ודרישה לחינוך בסיסי לכל הילדים.
– הצורך הגדול באנשים צעירים כחיילים הוביל להסכמה שתנאי המגורים בעיר, של ילדים עניים, צריכה להשתפר על ידי פעולה ציבורית. הצורך הזה התחזק כאשר התגלה שבנים שגדלו במאה ה-19 בערים המתועשות לא עברו את המבחנים הפיזיים הבסיסיים של כניסה לשירות צבאי. המלחמות שהתחילו בתחילת המאה והסתיימו במלחמת העולם הראשונה, תרמו הרבה לפיתוח גני שעשועים ציבוריים.
– היה צורך להוציא את הילדים המשחקים מתוך הרחובות, ששם הם היו תמיד, כדי לאפשר למכוניות חופש לנסוע במהירות גבוהה יותר.

גני המשחקים נראו ככאלה שמביאים תועלת, הציוד היה פונקציונאלי טהור, ולא היה עיצוב מרחבי או ארכיטקטוני כמו שהיה נהוג בבניינים ציבוריים או גנים ציבוריים שהתפתחו עם מרכיבים אסטטיים.
גני השעשועים נעשו סטנדרט של תכנון העיר המודרנית אחרי מלחמת העולם הראשונה

***

והיום???
בשנים האחרונות נעלמו כמעט לחלוטין משחקי השכונה והם כבר אינם חלק מהנוף הסובב את הילדים בחצר וברחוב.
הילדים זקוקים לסביבה שתאפשר להם לשחק באופן טבעי, משחק פיזי, משחקי תפקידים, משחקי בנייה ושאר משחקי ילדים ספונטניים, אך הסביבה הזו אינה ניתנת להם, או שהיא ניתנת לזמן מאוד מוגבל.
הילדים של היום חלשים יותר, פיזית ונפשית, קשה להם לדחות סיפוקים, הם רוצים הכל כאן, עכשיו ומהר, הם יותר חוששים לקחת סיכונים ולהתמודד עם אתגרים.

פצצת אטו"ם בבית שלי?

בכל בית ישנה היום פצצת אטו"ם (אינטרנט, טלויזיה, וידיאו,מחשב…), אלו הם רק חלק מעשרות המכשירים האלקטרונים ואמצעי התחבורה שסובבים אותנו את ילדינו ומקלים עליו את החיים ומאפשרים לנו לחוות הנאות רבות, אך בצד השני טמונים התמכרויות, חוסר פעילות, חוסר מגע עם הטבע, שהייה רבה במקומות סגורים, חיים במציאות וירטואלית, בעיות התמודדות עם אתגרים ודחיית סיפוקים ועוד.

אטום

זמן המשחק של הילדים נעשה לרוב תחת פיקוח הדוק של מבוגרים שמשגיחים עליהם ו"עוזרים" להם לשחק "יפה" ומונעים מהם מלפגוע בעצמם או באחרים.
מומחים למשחק ילדים ולהתפתחות הילד, טוענים שזמן המשחק נהפך, גם בבית וגם בבית הספר, לצרכן של תכניות אקדמיות, של משחקים ומדיה אלקטרונית ושל פעילויות מונחות מבוגרים, וזאת על חשבון פיתוח מיומנויות גופניות, חברתיות ורגשיות של ילדים.
בבתי הספר שמים דגש רב יותר על לימודים ועל ביצוע משימות לימודיות שמכניסות ילדים רבים למתח.
לאחר הלימודים ילדים רבים מבלים "בבטיחות" בביתם ואין להם את ההזדמנות לפרוק את המתח שהצטבר.

 

***

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s