סדנה לצוותים חינוכיים

יצירת חצר משמעותית ופעילה 

3 מפגשים של 3 שעות אקדמאיות

רציונאל

הפעילות בחצר הגן, היא חלק חשוב מן הפעילות היומית בגן, פעילות זו תורמת להתפתחות הפיזית, הקוגניטיבית, הרגשית והחברתית של הילד. מתקני המשחק בחצר הגן מהווים אלמנטים חיוניים לפעילות גופנית של הילדים בגיל הרך.

התאמה של מתקני המשחק לגיל הילדים, לצרכיהם וליכולתם, מיקומם של המתקנים במרחב הגן, ועידוד לתנועה, הינם גורמים משמעותיים בתרומתם של המתקנים להתפתחות הילד.

בשנים האחרונות הוסרו מתקנים רבים מחצרות גני ילדים עקב בעיות בטיחות, ולרוב לא הותקנו מתקנים אחרים מפאת מחסור בתקציבים או מפאת חוסר מודעות לחשיבות של המתקנים להתפתחות הילדים, ולמרות זאת, עדיין ניתן להפוך את החצר לסביבה מעודדת תנועה באמצעות אביזרים שונים ואלמנטים קיימים.

צוותים רבים בגני הילדים חוששים מפני פעילות נרחבת בחצר הגן. חששות אלה נובעים, כנראה, מאי-ודאות בכל הנוגע לדרכי השימוש היעילות ביותר בחצר הגן, וכן מחשש מפגיעות.

האינטראקציה הקיימת בחצר המתקנים בין הילדים, המתקנים והמבוגר המשגיח, מהווה מקור לסכנות. הסכנה יכולה להיות כתוצאה מהתנהגות הילדים על המתקנים, ממיקומם של המתקנים בחצר, מחוסר התאמה של המתקנים לגילאי הילדים, מחוסר השגחה של המבוגרים, מחוסר תשומת הלב של הילדים ועוד. הילדים זקוקים לפעילות, ולכן, במקום למנוע אותה מהם – מן הראוי היה לארגן סביבה שתהיה מותאמת לילדים וכזו המתחשבת בכל המרכיבים הנ"ל.

יעדי ההשתלמות

חצר הגן מורכבת מ-3 מרכיבים עיקריים, שאני מכנה אותם 3 המ"מים: משתמש | מקום | מתקן.

המקום, זהו השטח עצמו, המתקנים הנמצאים בחצר, והמשתמש אלו הילדים והמבוגרים המשתמשים בה. בהשתלמות נכיר לעומק את 3 המרכיבים האלו על מנת לנצל את מלוא הפוטנציאל שלה להתפתחות הילדים.

יעדי ההשתלמות עוסקים ב-3 תחומים עיקריים:

בתחום ההתפתחותי:

  1. הבנת התרומה של תכנון הסביבה להתפתחות הילד, ומתן "תפריט" מתקנים מאוזן והתאמתו לצרכי הילדים.
  2. הבנת הפעילות השונה של ילדים על מתקני "מסגרת" ומתקני "סיפור".
  3. "להיכנס לראש" של הילדים ולחשוב מהי הפעילות האפשרית על כל מתקן וכיצד ניתן לרתום את הפעילויות האלו לפיתוח תנועות היסוד ולניהול סיכונים.
  4. העברת מסרים להורים, לשיתוף פעולה.

 בתחום התכנוני:

  1. למידת הפוטנציאל הטמון במשאבים הקיימים בגן או במשאבים מוגבלי תקציב, על מנת לאפשר פעילות מגוונת בחצר הגן התואמת לגיל ולהתפתחות הילד.
  2. זה בידיים שלנו – מתן כלים לתכנון החצר הקיימת על פי מטרות התפתחותיות.
  3. יצירת פעילות "חצר" בין כתלי הגן. רעיונות לשימוש באביזרים לפעילות גופנית מגוונת ובטיחותית בין כתלי הגן.

בתחום הבטיחותי:

  1. הבנת מושגים חשובים בתחום הבטיחות.
  2. הפחתת חששות מפעילות בחצר
  3. הבנת החשיבות של לקיחת סיכונים בגיל הילדות.

מפגש ראשון  

  • המשחק וחשיבותו
  • הגדרת מטרות – אילו מיומנויות וכישורים אנחנו רוצים שהילדים יפתחו
  • היכרות עם החצר מזוית אחרת
  • פוטנציאל בלתי מנוצל של החצר
  • איבחון באמצעות משחק

מפגש שני  

  • בטיחות, סכנות ומה שביניהם
  • מלמדים את הילדים אחריות – צעד אחר צעד
  • תכנון חצר משתנה ומעודדת תנועה, גם ללא מתקני משחק

מפגש שלישי

  • מחזירים את משחקי הילדות של פעם לחצר הגן
  • למידה משמעותית בחצר – הכנה לכיתה א', בלי מחברת ועיפרון
  • למידה דרך פעילות בתוך הגן – שמים פס על הרצפה…

דרכי הוראה

  1. הרצאה ודיון
  2. תרגילים פרטניים
  3. תרגילים קבוצתיים
  4. חלק מזמן המפגש יערך בחצרות גני ילדים או בגני משחקים

***

 לבירור פרטים ולהזמנת סדנה, צור קשר!

מודעות פרסומת